Tι συμβαίνει όταν ένα μικρό
παιδί παρουσιάζει προβλήματα άρθρωσης (ψεύδισμα) και πως μπορεί ένας ειδικός
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας και βοηθήσει στην αποκατάσταση του προβλήματος.
To παιδί μου μιλάει και
ακούγεται σαν μωρό,…, αλλά είναι τόσο γλυκούλι που δεν θέλω να το χαλάσω".
Καλέ "χαϊδεύεται"
γι’ αυτό δεν τα λέει σωστά! … και το παιδί φτάνει… να είναι ένας έφηβος
/ενήλικας και να ψευδίζει.
Αυτό
συμβαίνει γιατί η γλώσσα παραμορφώνει κάποιους φθόγγους της ομιλίας:
Το "ψεύδισμα" όπως το /s/,
το /z/ και τα
παράγωγά του (που ονομάζονται συριστικά σύμφωνα). Αυτό συμβαίνει γιατί διαπερνά
ο αέρας στα κενά ανάμεσα στα δόντια, με την βοήθεια της κατεύθυνσης της
γλώσσας.
Είναι
το πρόβλημα άρθρωσης το ίδιο με τη "μωρουδίστικη ομιλία";
Το πρόβλημα άρθρωσης μερικές
φορές μοιάζει με "μωρουδίστικη ομιλία", επειδή πολλά μικρά παιδιά δεν
προφέρουν σωστά φθόγγους, συλλαβές και λέξεις. Αλλά οι λέξεις που μοιάζουν
χαριτωμένες, όταν δεν προφέρονται σωστά από τα μικρά παιδιά, παρεμποδίζουν την
επικοινωνία των μεγαλυτέρων παιδιών ή των ενηλίκων. Τα μεγαλύτερα παιδιά και οι
ενήλικες κάνουν τόσα πολλά και σημαντικά λάθη, ώστε τα προβλήματα άρθρωσής τους
είναι πολύ διαφορετική από τη "μωρουδίστικη ομιλία".
Μαθαίνουν
τα παιδιά όλους τους φθόγγους αμέσως;
Οι φθόγγοι μαθαίνονται
σύμφωνα με μια διαδοχική σειρά. Μερικοί φθόγγοι όπως το “π”, το “μ” και το “μπ”
μαθαίνονται από την ηλικία των τριών ετών. Άλλοι φθόγγοι όπως το “σ”, το ‘ρ”
και το “λ” συχνά δεν έχουν πλήρως κατακτηθεί έως τη σχολική ηλικία.
Σε
ποια ηλικία θα πρέπει ένα παιδί να παράγει σωστά όλους τους φθόγγους;
Τα παιδιά θα πρέπει να παράγουν σχεδόν όλους τους φθόγγους σωστά πριν πάνε στην 1η δημοτικού. Πολλά παιδιά βέβαια μαθαίνουν αυτούς τους φθόγγους πολύ πιο νωρίς.
Τα παιδιά θα πρέπει να παράγουν σχεδόν όλους τους φθόγγους σωστά πριν πάνε στην 1η δημοτικού. Πολλά παιδιά βέβαια μαθαίνουν αυτούς τους φθόγγους πολύ πιο νωρίς.
Πως
μπορώ να βοηθήσω ένα παιδί να προφέρει όλους τους φθόγγους σωστά;
Δίνοντας του ένα καλό παράδειγμα. Μην διακόπτετε ή διορθώνετε συνεχώς το παιδί. Μην αφήνετε κανέναν (συγγενή η φίλο) να πειράζει ή να κοροϊδεύει το παιδί. Αντίθετα να του δείχνετε έναν καλό τρόπο ομιλίας. Να χρησιμοποιείτε με έμφαση τη λέξη που δεν προφέρει καλά. Εάν το παιδί λέει, "Σέλω να παίτσω", εσείς μπορείτε να πείτε "Εντάξει, θέλεις να παίξεις. Που θέλεις να παίξεις; Θέλεις να παίξεις στον κήπο;"
Δίνοντας του ένα καλό παράδειγμα. Μην διακόπτετε ή διορθώνετε συνεχώς το παιδί. Μην αφήνετε κανέναν (συγγενή η φίλο) να πειράζει ή να κοροϊδεύει το παιδί. Αντίθετα να του δείχνετε έναν καλό τρόπο ομιλίας. Να χρησιμοποιείτε με έμφαση τη λέξη που δεν προφέρει καλά. Εάν το παιδί λέει, "Σέλω να παίτσω", εσείς μπορείτε να πείτε "Εντάξει, θέλεις να παίξεις. Που θέλεις να παίξεις; Θέλεις να παίξεις στον κήπο;"
Πόσες
συνεδρίες χρειάζονται;
Για την αποκατάσταση του /s/
και των παραγώγων του -όταν δεν υπάρχει άλλο πρόβλημα- χρειάζονται περίπου 20
συνεδρίες και πολύ καλή συνεργασία παιδιού, λογοθεραπευτού και γονιών.
Διορθώνεται σε ΟΛΕΣ τις ηλικίες.
Χρειάζεται
να διορθώσουμε ένα πρόβλημα άρθρωσης;
Εάν σκεφθείτε την πιθανή
επίπτωση που μπορεί να έχει ένα πρόβλημα άρθρωσης στην κοινωνική,
συναισθηματική, εκπαιδευτική και/ή επαγγελματική ζωή κάποιου, η απάντηση είναι
εμφανής.
Η
ομιλία μας είναι ένα σημαντικό κομμάτι του εαυτού μας. Η ποιότητα της ζωής μας
επηρεάζεται από την ικανότητα της ομιλίας μας!
http://www.boro.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου