Αυτισμός και κολύμβηση
Όλοι ξέρουμε πόσο πολύ τα περισσότερα αυτιστικά άτομα, όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι, απολαμβάνουν το νερό και το κολύμπι. Γιατί ο αυτισμός και το κολύμπι τα πάνε τόσο καλά;
Ίσως να οφείλεται στην αισθητηριακή απόλαυση του να περιβάλεσσαι από κάτι απαλό που σε στηρίζει και σε συγκρατεί. Ίσως να είναι η ελευθερία της κίνησης. Είναι πιθανόν επίσης η καλή σχέση αυτιστικών και νερού να οφείλεται στο ότι μέσα του ο θόρυβος περιορίζεται και η όραση αμβλύνεται. Όπως και να έχει το κολύμπι είναι ένα θαυμάσιο άθλημα…μια εξαιρετική δραστηριότητα για αυτιστικά άτομα…μια θεραπευτική προσέγγιση …και μια απίθανη ευκαιρία κοινωνικοποίησης.
Σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα κολύμβησης για ένα αυτιστικό παιδί ή απλά στις καλοκαιρινές διακοπές κοντά στο νερό πρέπει πάντα να θυμόμστε ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό.
Όταν το πρόγραμμα περιλαμβάνει δραστηριότητες μέσα ή κοντά στο νερό πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τους παρακάτω παράγοντες:
• Τα παιδιά με αυτισμό δεν έχουν πλήρη αίσθηση κινδύνου, έτσι η ασφάλεια πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα, πιο πάνω και από την εκπαίδευση
• Μερικά παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν υπερδιέγερση με ανεξέλεγκτη συμπεριφορά μέσα στο νερό. Είναι καλό αυτή η συμπεριφορά να ελέγχεται προκαταβολικά.
• Μπορεί να εμφανιστούν φοβίες π.χ. για το νερό, για περιοχές της πισίνας, το περιβάλλον ή το πλήθος των λουομένων. Το κάθε παιδί χρειάζεται το χρόνο του και τον τρόπο του. Άλλα πρέπει να προσεγγίσουν το νερό προσεκτικά, με σταδιακά βήματα και ενίσχυση ενώ άλλα ωφελούνται μπαίνοντας άμεσα στο νερό.
• Ο φόβος για το άγνωστο μπορεί να κάνει το παιδί να εμφανίσει ιδιότυπες συμπεριφορές όπως νευράκια, νευρικό γέλιο, ηχολαλία ή χτύπημα των χεριών. Αυτό μπορεί να οφείλεται επίσης στο νέο περιβάλλον ή την αισθητηριακή υπερφόρτωση. Η ήρεμη αντιμετώπιση, η προσωρινή απόσυρση σε ένα λιγότερο απαιτητικό περιβάλλον και η εφαρμογή μιας ρουτίνας μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά να μειωθεί το άγχος του αυτιστικού ατόμου.
• Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται στην βλεμματική επαφή, τη συγκέντρωση και τον συντονισμό των κινήσεών τους. Είναι επομένως απαραίτητο οι εντολές να διατυπώνονται με σαφή και απλό τρόπο ενώ έχει πρώτα εξασφαλιστεί η συγκέντρωση του παιδιού. Επίσης πρέπει να βοηθούνται να εκτελέσουν τις απαιτούμενες κινήσεις.
• Μερικά παιδιά με αυτισμό ανταποκρίνονται ασυνήθιστα στην σωματική επαφή άρα είναι απαραίτητο να καθοδηγούνται με ήρεμες και απλές κινήσεις.
Οι συνοδοί (γονείς ή εκπαιδευτές) πρέπει να εξασφαλίζουν ότι:
• Έχουν την προσοχή του παιδιού
• Χρησιμοποιούν απλές και σαφείς οδηγίες, χωρίς γενικεύσεις
• Το περιβάλλον δεν παρουσιάζει αφορμές διάσπασης της προσοχής
• Επιδεικνύουν τις απαιτούμενες κινήσεις και βοηθούν τα παιδιά να τις εκτελέσουν, χρησιμοποιώντας λόγο και κίνηση ταυτόχρονα ώστε σταδιακά το παιδί να ανταποκρίνεται μόνο στο λόγο.
• Προσέχουν τη διατύπωση των οδηγιών τους ώστε να μην υπάρχουν διφορούμενα νοήματα
• Λένε στο παιδί τι ακριβώς πρέπει να συνεχίσει ή να σταματήσει να κάνει το παιδί αντί απλά να λένε «μπράβο» ή «σταμάτα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου