Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2013

Επιστροφή στα θρανία : Βασικές αρχές για την διατροφή του παιδιού στο σχολείο


Στο πλαίσιο της προετοιμασίας των παιδιών μας για τη νέα σχολική χρονιά, σίγουρα θα αναρωτηθούμε: «Ποιες είναι οι καλύτερες τροφές για να είναι τα μικρά παιδιά δραστήρια ψυχικά και σωματικά;» Ένα σωστό και ισορροπημένο πρωινό και αντίστοιχα ένα σωστό και ισορροπημένο μεσημεριανό γεύμα και τα κατάλληλα θρεπτικά σνακ κάθε μέρα θα κρατήσουν τα παιδιά μας υγιή και σε εγρήγορση. Ας θυμόμαστε τις παρακάτω βασικές αρχές διατροφής για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας και φέτος όσο μπορούμε περισσότερο.
Πρωινό : …Διακόπτοντας τη «νηστεία»

Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν τα παιδιά ξυπνάνε δεν έχουν φάει τίποτα επί 8 έως 12 ώρες. Δεν είναι περίεργο, λοιπόν, που το πρωινό γεύμα θεωρείται συχνά, ως το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Η λέξη πρωινό στα Αγγλικά είναι breakfast , που – σε κατά λέξη μετάφραση σημαίνει «διακοπή (σπάσιμο) της νηστείας». Τα οφέλη αυτής «της διακοπής της βραδινής νηστείας» με ένα ισορροπημένο πρωινό αναφέρονται πιο κάτω:
Τα παιδιά παίρνουν από το πρωινό γεύμα πολλά από τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται. Το πρωινό πρέπει να δίνει στα παιδιά την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά, που είναι απαραίτητα για να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν σωστά. Έρευνα έχει δείξει ότι τα παιδιά που δεν παίρνουν πρωινό δεν μπορούν εύκολα να αντισταθμίσουν τα οφέλη που «χάνουν» με τα κατοπινά γεύματα . Τα παιδιά που τρώνε πρωινό διατηρούν υγιές σωματικό βάρος. Η παράλειψη του πρωινού δεν είναι μια έξυπνη στρατηγική για τον έλεγχο του βάρους. Στην πραγματικότητα, μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά (αλλά και οι ενήλικες), που τρώνε συστηματικά πρωινό έχουν υγιέστερο σωματικό βάρος από εκείνους που παραλείπουν το πρωινό.
Η παράλειψη του πρωινού , μπορεί να επηρεάσει την σχολική απόδοση
Μερικές μελέτες δείχνουν ότι η παράλειψη του πρωινού είναι επιζήμια για τη μνήμη. Άλλες μελέτες αναφέρουν ότι η κατανάλωση πρωινού σχετίζεται με καλύτερη μνήμη, καλύτερη σχολική απόδοση, μεγαλύτερη συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και καλύτερη συμπεριφορά στο σχολείο. Τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό μπορεί να αισθάνονται κουρασμένα και ίσως να έχουν δυσκολία στη συγκέντρωση. Το πρωί, όταν όλοι ξεκινάμε τη μέρα μας, πρέπει να προβλέψουμε χρόνο για πρόγευμα. Ας προσπαθήσουμε να γίνει το ισορροπημένο πρωινό μια σταθερή συνήθεια στο σπίτι.
Σνακ ή μεσημεριανά που …έμειναν στο κουτί του σχολικού φαγητού
Σε όλους ή τουλάχιστον σε όλους τους γονείς έχει τύχει να δουν, πως το παιδί τους δεν άγγιξε σχεδόν του κουτιού που είχε το σνακ ή το μεσημεριανό του. Πρόκειται δυστυχώς για ένα κοινό πρόβλημα. Πώς να αντιδράσουμε; Οι τεχνικές προσέγγισης αυτού του θέματος είναι αρκετές. Κατ’ αρχήν ας αφήνουμε τα παιδιά μας να προγραμματίζουν μαζί μας το φαγητό που θα πάρουν μαζί τους. Ας τους δώσουμε τη δυνατότητα επιλογής και συνδυασμών – προσέχοντας πάντα να προτείνουμε μια σειρά από υγιεινά και ισορροπημένα γεύματα. Αυτός είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βεβαιωθούμε ότι τους «αρέσει» το φαγητό τους και θα επιζητήσουν να το φάνε. Και.. ας μη φοβόμαστε! Ακόμη και τα μικρά παιδιά μπορούν να διαλέξουν από μια ποικιλία υγιεινών επιλογών. Τα παιδιά που συμμετέχουν στον προγραμματισμό, αλλά και στην προετοιμασία του φαγητού έχουν περισσότερες πιθανότητες να το καταναλώσουν.
Η προετοιμασία του φαγητού μαζί με το παιδί, είναι μια χρυσή ευκαιρία για να βοηθήσουμε το παιδί μας να αναπτύξει υγιεινές διατροφικές συνήθειες για όλη του τη ζωή. Ας βοηθήσουμε το παιδί μας να επιλέξει από μια ποικιλία υγιεινών επιλογών. Ας αφήσουμε τη δημιουργικότητα και την φαντασία μας να δουλέψει μαζί με τα παιδιά μας. Είμαστε βέβαιοι, ότι στις προτάσεις μας έχουμε συμπεριλάβει τα αγαπημένα τους φαγητά ; Ας ζητήσουμε, σαν παιχνίδι από τα παιδιά μας, να κάνουν μια λίστα με τα αγαπημένα τρόφιμά τους σε κάθε μία από τις τέσσερις ομάδες τροφίμων. Καλό είναι να ζητάμε να ενημερώνουν τακτικά τον κατάλογο αυτό και να τον χρησιμοποιούμε, όταν γράφουμε τη λίστα με τα ψώνια μας.
Έξυπνα σνακ
Τα παιδιά έχουν ανάγκη από αρκετά θρεπτικά σνακ για να διατηρήσουν την ζωντάνια τους. Τα σνακ των παιδιών , αντιστοιχούν στο 1/5 ή και στο ¼ των θερμίδων που πρέπει να παίρνουν καθημερινά. Δυστυχώς παρατηρείται πολύ συχνά , ότι τα παιδιά επιλέγουν σνακ που δεν είναι θρεπτικά, που έχουν πολλές θερμίδες ή που περιέχουν πολλά και μη ωφέλιμα σάκχαρα ή πολλά και κυρίως «κακά» λιπαρά. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε πολλούς λόγους όπως έλλειψη εκπαίδευσης, έλλειψη σταθερότητας σε ότι τους λέμε, μίμηση άλλων παιδιών, παράλειψη υγιεινού σνακ από το σπίτι, δημιουργία λανθασμένης εικόνας για κάποιο «μοντέρνο ή μη» τρόφιμο κ.α. Τα παιδιά έχουν μικρότερο στομάχι από μας (τους γονείς) και, συνεπώς, δεν μπορούν να φάνε την ίδια ποσότητα φαγητού με μας σε ένα γεύμα. Αυτό κάνει ακόμα πιο φανερή την ανάγκη θρεπτικών σνακ, που θα προσφέρουν στο παιδί μας ενέργεια ανάμεσα στα κύρια γεύματα και θα το βοηθήσουν να προσλάβει τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά, που χρειάζεται. Πρέπει να ξέρουμε από πριν, πότε τα παιδιά μας θα έχουν τη δυνατότητα να φάνε. Έτσι ξέρουμε και τον χρόνο που θα έχει μεσολαβήσει από το πρωινό. Ας μάθουμε και πόση ώρα έχουν στην διάθεσή τους, ώστε να σκεφτούμε κάτι «μικρό και θρεπτικό». Τα παιδιά δεν θα χάσουν το παιχνίδι για να φάνε. Ας μάθουμε επίσης και τις φυσικές δραστηριότητες που έχει προγραμματίσει το σχολείο, ώστε να πούμε στο παιδί πόση ώρα πριν πρέπει να φάει.
Και δεν ξεχνάμε ποτέ να παρουσιάζουμε το φαγητό με όμορφο και πρωτότυπο τρόπο!

Στεργίου Μαργαρίτα - Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου