Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Ο ΒΟΣΠΟΡΟΣ


Η γέφυρα που ενώνει Ευρώπη με Ασία...
Κρουαζιέρα στο Βόσπορο

O Βόσπορος αποτελεί ένα στενό πορθμό που χωρίζει το Ευρωπαϊκό τμήμα της Τουρκίας από το ασιατικό της τμήμα, συνδέοντας την λεκάνη της Προποντίδας (θάλασσα του Μαρμαρά) με τον Εύξεινο Πόντο. Έχει μήκος 30 χλμ. με μέγιστο πλάτος 3,700 μ στη βόρεια είσοδο, και ελάχιστο πλάτος 750 μ. μεταξύ του Anadoluhisar (Κάστρο της Ανατολίας) και του Rumelihisar (Κάστρο της Ρωμυλίας). Το βάθος κυμαίνεται από 36 έως 124 μέτρα.

Οι ακτές του στενού είναι πυκνοκατοικημένες καθώς η Κωνσταντινούπολη (πληθυσμός περίπου 17 εκατομμυρίων) με τα περίχωρά της το αγκαλιάζει.
Δύο γέφυρες γεφυρώνουν το Στενό του Βοσπόρου. Η πρώτη, έχει μήκος 1074 μέτρων και ολοκληρώθηκε το 1973. Η δεύτερη, έχει μήκος 1090 μέτρα, και ολοκληρώθηκε το 1988 περίπου πέντε χλμ. βόρεια της πρώτης γέφυρας.
Επίσης, μία μήκους 13.7 χμ. σιδηροδρομική σήραγγα ολοκληρώθηκε το 2008. Σχεδόν τα 1,400 μέτρα της σήραγγας αυτής είναι υποθαλάσσια, σε βάθος περίπου 55 μέτρων.
Το όνομα, που σημαίνει πέρασμα βοδιού (βους + πόρος), συνδέεται με τον ελληνικό μύθο της Ιούς και του ταξιδιού της μετά τη μετατροπή της σε βόδι από το Δία για την προστασία της.
Μία ακόμη ερμηνεία προέλευσης του ονόματος είναι ότι μπορεί να προήλθε από τους «βόειους ασκούς» που χρησιμοποιούσαν οι Θράκες για να τον διασχίσουν.
Λέγεται επίσης στη μυθολογία ότι επιπλέοντες βράχοι κάποτε συνέτριβαν κάθε πλοίο που προσπαθούσε να διαβεί το Βόσπορο έως ότου ο Ιάσονας πέρασε με πονηριά, οπότε οι βράχοι σταθεροποιήθηκαν, και επετεύχθη η πρόσβαση των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο.
Ως το στενότερο σημείο διέλευσης μεταξύ του Ευξείνου Πόντου και της Μεσογείου, ο Βόσπορος ήταν πάντα μεγάλης εμπορικής και στρατηγικής σημασίας. Η Ελληνική πόλη - κράτος των Αθηνών τον 5ο π. Χ. αιώνα, που εξαρτιόταν για την εισαγωγή δημητριακών από τη Σκυθία, διατηρούσε για το σκοπό αυτό συμμαχίες με πόλεις που έλεγχαν τα στενά, όπως η Μεγαρική αποικία του Βυζαντίου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου